Projek garisan jalan ‘glow at the hours of darkness’ kini dilaksanakan di Jalan Bukit Kucing, Gelang Patah

0
3


Selepas persimpangan Jalan Sungai Lalang, Semenyih di Selangor dan Jalan Padang Sanai, Kuala Nerang menghala ke Durian Burung, Padang Terap di Kedah, kini tiba pula giliran Johor untuk ‘menerima’ garisan jalan ‘glow at the hours of darkness’. Memilih Jalan Bukit Kucing di Gelang Patah, garisan jalan ‘glow at the hours of darkness’ di daerah ini menggunakan pemanasan.

Walau bagaimana pun, Jabatan Kerja Raya (JKR) Johor tidak mendedahkan perincian lanjut mengenai projek rintis berkenaan termasuk jarak garisan jalan terbabit. Jika mengikut projek rintis garisan jalan ‘glow at the hours of darkness’ di Kedah, ia menggunakan elemen additive glass beads yang berfungsi sebagai pemantul (reflector).

Sebelum ini, Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Pengangkutan dan Infrastruktur Johor Mohamad Fazli Mohamad Salleh berkata, JKR akan menyenaraikan dan menilai, mana satu jalan yang sesuai untuk digunakan teknologi ‘glow at the hours of darkness’ sebelum hujung tahun ini kerana bajet sebanyak RM1 juta yang diperuntukan adalah dalam Belanjawan Johor 2024.

Tambahnya, jalan yang akan dinaik taraf menggunakan teknologi itu akan ditumpukan di kawasan yang tiada pendawaian atau tidak sesuai ada tiang elektrik, kawasan terlalu gelap, selekoh-selekoh berbahaya dan jalan yang menghubungkan antara pekan.

Beliau turut berkata, teknologi yang memantulkan cahaya pada garisan pembahagi jalan itu memerlukan kos yang tinggi untuk dilaksanakan berbanding garisan pembahagi jalan yang biasa.

Pada pertengahan November tahun lalu, JKR Daerah Hulu Langat telah melaksanakan projek rintis pemasangan cat garisan jalan ‘glow at the hours of darkness’ di persimpangan Jalan Sungai Lalang, Semenyih. Ia merupakan lokasi pemasangan cat jalan ‘glow at the hours of darkness’ yang pertama seumpamanya di Malaysia. Di mana ia melibatkan laluan sepanjang 245 meter dengan panjang cat jalan 490 meter. Ia didapati sesuai untuk kawasan laluan gelap yang tiada lampu jalan dan salah satu alternatif melibatkan penggunaan ‘street stud/mata kucing’.

Nak jual kereta anda? Jual dengan myTukar.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here