Skandal keselamatan Daihatsu: 322,740 unit Toyota Pixis Pleasure dan Daihatsu Forged dipanggil semula di Jepun

0
1


Skandal keselamatan Daihatsu: 322,740 unit Toyota Pixis Joy dan Daihatsu Cast dipanggil semula di Jepun

Beberapa hari selepas menerima arahan pembetulan dari kementerian tanah, infrastruktur, pengangkutan dan pelancongan (MLIT) Jepun berkenaan skandal penyelewengan ujian keselamatan yang dikesan, Daihatsu kini telah pun mengeluarkan notis panggilan semula untuk dua mannequin pasaran Jepun iaitu Kei-Automotive Daihatsu Forged dan kembarnya, Toyota Pixis Pleasure.

Kedua-dua mannequin tersebut sebelum ini telah diumumkan akan disiasat, dan hasil yang ditemui menunjukkan ia mempunyai masalah pada bahagian kunci bantuan kuasa. Dalam laman net rasmi Daihatsu dan Toyota menyatakan unit kunci bantuan kuasa tersebut mungkin akan diaktifkan selepas berlakunya pelanggaran sisi kerana ia tidak berupaya untuk mengesahkan operasi kunci tersebut. Akibatnya, operasi menyelamatkan penumpang dalam kenderaan mungkin akan menjadi lambat.

Bagi memperbaiki masalah tersebut, ke semua unit kunci bantuan kuasa bahagian pemandu mannequin terlibat akan ditukarkan dengan unit kunci baharu yang telah dikemaskini, dan kaedah operasi kunci yang dinyatakan dalam buku handbook pemilik juga akan dibetulkan semula.

“Memandangkan ia akan mengambil masa untuk membekalkan komponen yang telah diperbaharui, langkah sementara akan dijalankan bagi pelanggan yang mahu untuk mengelakkan pintu daripada terkunci semasa perlanggaran. Langkah-langkah ini akan menyebabkan kunci fizikal tidak boleh digunakan untuk mengunci pintu dan ia hanya boleh dibuat menggunakan alat kawalan jauh sahaja. Pelanggan kemudiannya akan dimaklumkan apabila komponen yang telah diperbaharui tersebut tersedia untuk penggantian,” tulis kenyataan yang dikeluarkan.

Untuk Daihatsu Forged, sebanyak 288,156 unit mannequin ini yang terlibat dalam panggilan semula tersebut, yang diproduksi antara 31 Ogos 2015 sehingga 9 Jun 2023. Manakala untuk Toyota Pixis Pleasure pula sebanyak 34,594 unit yang terlibat, yang diproduksi bermula 31 Ogos 2016 sehingga 9 Jun 2023.

Jualan bagi kedua-dua mannequin ini telah ditangguhkan sementara di Jepun. Buat masa sekarang tiada lagi mannequin Perodua yang diasaskan dari Daihatsu terlibat dalam panggilan semula terbaharu ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan myTukar.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here